Baterie je jako srdce vozu, které dodává energii do všech částí systému. Bez ní by motor neměl šanci nastartovat a vy byste zůstali stát na místě.
Jeho hlavním úkolem je dodávat energii startéru, který roztáčí motor, čímž spouští celý proces spalování a uvádí motor do chodu. Tento okamžitý příval energie je pro startování nezbytný, ale úloha baterie tím nekončí. Během jízdy pokračuje v napájení elektrické soustavy a zásobuje světla, rádio a další součásti.
Princip činnosti autobaterie spočívá v chemické reakci. Uvnitř jsou olověné desky ponořené do elektrolytu, kyseliny sírové a destilované vody. Po otočení klíčku se chemická reakce přemění na elektřinu.
Tím se motor roztočí a spustí se celý spalovací cyklus. Po nastartování se spustí alternátor, který vyrábí energii a zároveň dobíjí baterii, aby byla připravena na další startování. Když však přijde zima, celý systém dostane zabrat. Chlad zpomaluje chemické reakce, a proto může být startovací výkon akumulátoru oslaben.
Výkon může klesnout i o více než polovinu, pokud teploty klesnou pod bod mrazu nebo je příliš dlouho zima. To vše vede k situaci, kdy ráno přijdete k autu a ono nenastartuje. Proto je třeba myslet na prevenci předem.
V zimě se autobaterie vybíjí rychleji kvůli nízkým teplotám, které zpomalují chemické reakce uvnitř baterie. Chlad snižuje schopnost baterie vyrábět elektřinu, takže při startování musí vyvinout mnohem větší úsilí.
Při poklesu teplot pod bod mrazu může výkon baterie výrazně klesnout. Toto oslabení se nejvíce projeví ráno nebo po delším stání, kdy je třeba dodat velké množství energie pro první nastartování. Studený motor potřebuje k nastartování více energie, ale akumulátor je při teplotách pod bodem mrazu výrazně oslaben, což pak vede k pomalejšímu startování.
Kromě toho se v zimě intenzivněji používají elektrické systémy ve vozidle, jako je topení nebo světla, což baterii ještě více zatěžuje.
Mezi nejčastější příznaky vybitého akumulátoru v zimě patří problémy s odemykáním vozu, obtížné startování, pomalejší otáčky motoru, tlumená světla uvnitř i venku a problémy se spuštěním autorádia. Některé z nich, jako například poslední příznak, však již mohou znamenat vážný pokles kapacity autobaterie.
Chladné počasí může také způsobit tzv. parazitní vybíjení baterie. Akumulátor ztrácí energii, i když vozidlo stojí. Elektronické systémy, jako je budík nebo hodiny, odebírají malé, ale konstantní množství energie, což se projeví při poklesu teploty.
V zimě je péče o autobaterii zásadní, aby se předešlo problémům se startováním. Prvním krokem je pravidelná kontrola jejího nabití.
Pokud máte pocit, že baterie ztrácí energii, je dobré ji před příchodem mrazů preventivně dobít. V ideálním případě by se baterie měla dobíjet po několika krátkých jízdách nebo pokud vozidlo stojí déle než několik dní. K dobíjení budete potřebovat nabíječku se správným výkonem pro vaši baterii, nejlépe takovou, která je chytrá nabíječka který ji rovněž chrání.
Při dobíjení je důležité baterii správně připojit a následně odpojit. Vždy nejprve odpojte záporný pól označený minusem a poté kladný pól označený plusem. Při připojování postupujte opačně, nejprve připojte kladný pól a poté záporný.
Při extrémních mrazech nebo při dlouhodobém stání vozu zvažte vyjmutí baterie z vozu a její uložení v teplejších podmínkách. Chladné prostředí baterii vyčerpává a čím nižší je teplota, tím více ztrácí energii. Při dlouhodobém skladování mimo vůz je vhodné baterii alespoň jednou za několik týdnů dobít, aby byla v dobrém stavu.
K ochraně baterie v zimě patří také péče o kontakty. Udržujte je čisté a suché, případně je natřete tenkou vrstvou tuk na pólech aby se zabránilo korozi. To může prodloužit životnost baterie a zajistit bezproblémové startování.
V některých situacích nemá dobíjení autobaterie smysl a je třeba koupit novou. Pokud se baterie opakovaně vybíjí i po krátké době po nabití nebo pokud je obtížné ji nastartovat i při mírném poklesu teploty, je to jasný signál, že ztrácí kapacitu.
Mezi další příznaky končící životnosti baterie patří nízké napětí. Pokud po nabití rychle klesne pod 12 V, signalizuje to neschopnost udržet dostatek energie. Totéž platí, pokud se na povrchu baterie objeví známky opotřebení. Jedním z faktorů pro výměnu je také její stáří, akumulátor starší než 5 let je již vhodné vyměnit.
Při nákupu nové baterie je nejdůležitější sledovat její parametry. Především se ujistěte, že má baterie stejné napětí jako původní, což je u většiny automobilů obvykle 12 V. Důležitý je také startovací proud, který nesmí být nižší, než byl u původní.
Zkontrolujte také kapacitu baterie, udává se v ampérhodinách, označuje se A. Měla by být přesně taková, jakou doporučuje výrobce vozu.
Kromě technických parametrů zkontrolujte rozměry baterie, zda se vejde do prostoru vyhrazeného pro baterii a zda jsou její póly na správných místech pro připojení. Přestože je na trhu široká nabídka baterií různé kvality, je lepší investovat do osvědčených značek, jako jsou např. Varta , Exide nebo Banner .
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024